Thinking Out of The Box

Semasa kita menghadapi sesuatu masalah, jangan terlalu gopoh untuk menyelesaikannya. Kita perlu bertindak dengan fikiran yang positif dan kalau boleh dengan mencari jalan yang lain dari yang biasa orang fikirkan. Kadangkala jalan penyelesaian itu akan datang dari sesiapa saja tanpa mengira pangkat atau jawatan seseorang. Apa yang perlu ialah berfikir dari luar kotak.
KES 1
Ketika NASA memulakan pelancaran angkasawan ke angkasa lepas, mereka mendapati bahawa pen tidak akan berfungsi pada graviti sifar. Dakwat pen tidak akan mengalir ke bawah ketika menulis di angkasa lepas. Untuk mengatasi masalah ini, pihak NASA membelanjakan US $12 juta untuk mencipta pen yang boleh berfungsi pada graviti sifar, terbalik, di dalam air dan di hampir semua permukaan termasuk kristal. Pen itu juga dapat berfungsi pada pelbagai suhu dari bawah titik beku hingga kepada lebih 300 darjah Celsius.
Russia juga menghantar angkasawan mereka ke angkasa lepas. Apa yang mereka buat untuk mengatasi masalah itu? Mereka menggunakan sebatang PENSIL!

KES 2
Sebuah kilang kosmetik yang besar di Jepun menghadapi masalah kerana terdapat kotak sabun yang kosong tercicir dimasukkan sabun semasa proses pembungkusan. Syarikat itu menerima aduan daripada pelanggan yang telah membeli kotak sabun yang kosong. Pihak syarikat memandang serius perkara ini dan pihak pengurusan meminta kakitangan untuk menyelesaikan masalah tersebut. Jurutera syarikat bekerja keras untuk memasang mesin x-ray dengan resolusi tinggi, dengan monitor di awasi oleh dua orang untuk melihat semua kotak sabun yang lalu di atas line.
Sementara itu, sebuah syarikat kecil yang lain menghadapi masalah yang sama. Pekerjanya tidak memasangnya mesin x-ray, tetapi beliau mempunyai jalan penyelesaian yang lain. Dia membeli kipas angin industri yang kuat dan menghalakannya pada line operasi pembungkusan kotak sabun itu. Ini bermakna setiap kotak sabun yang melalui kipas itu akan terbang jika kotak itu kosong!

Gambar hiasan

KES 3
Sebuah syarikat pengeluaran serbuk perasa mendapati permintaan serbuk perasa keluaran mereka semakin menurun. Setiap minggu permintaan berkurang dari minggu yang sebelumnya. Pihak pengurusan mengadakan mesyurat untuk mencari jalan bagi meningkatkan jualan. Para eksekutif memberi cadangan untuk meningkat pengiklanan secara besar-besaran, mengadakan promosi di tempat-tempat awam. Semua ini memerlukan peruntukan yang sangat tinggi. Seorang pekerja bawahan memberi cadangan berikut. Selama ini botol serbuk perasa itu mempunyai satu lubang, dia mencadangkan supaya lubang itu ditambah menjadi tiga atau empat lubang, jadi apabila pengguna mengguna botol baru ini,serbuk perasa itu akan cepat habis. Selepas idea ini dilaksanakan, permintaan terhadap serbuk perasa itu bertambah dengan mendadak!.

Jadi… berfikirlah dari luar kotak

Tinggalkan komen

Filed under kreatif, Pengajaran

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s